נגישות היא לא רק חובה חוקית – היא אחריות חברתית וערכית
אתר נגיש מאפשר לכל אדם, כולל אנשים עם מוגבלות בראייה, שמיעה, תנועה או הבנה, להשתמש בו בצורה שוויונית וחופשית. זה יכול להיות אדם עם לקות ראייה שרוצה לקרוא כתבה, אדם עם מגבלה מוטורית שמנסה למלא טופס, או אדם עם דיסלקסיה שמבקש להבין את התוכן בקלות.
בישראל, כל אתר מחויב לעמוד בהנחיות הנגישות לפי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013. התקנות מבוססות על תקן בינלאומי בשם WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), המגדיר כללים ליצירת אתרים נגישים יותר לכל המשתמשים.
תחום הנגישות הוא עצום, וכולל עשרות עקרונות ומאות פרטים טכניים. גם אחרי עבודה עם מומחה נגישות, כמעט בלתי אפשרי להגיע ל-100% נגישות מלאה, פשוט כי תמיד קיימות מגבלות טכנולוגיות ועיצוביות. מה שכן אפשר – וזה מה שאני עושה – זה להנגיש את האתר לרמה גבוהה מאוד, שתעמוד ברוב ההנחיות ותפחית בצורה דרמטית את הסיכון לתביעה.
הנה כל הדברים שצריך לעשות ושאני עושה כבר במהלך בניית האתר, כדי להנגיש אותו ולעזור לכם להימנע מבעיות משפטיות:
פעולות הקשורות לעיצוב וחזות
- ניגודיות טקסטים חזקה – יש ליצור ניגודיות גבוהה בצבע בין הטקסט לרקע (יחס מינימום מומלץ: 4.5:1) כדי שהטקסט יהיה קריא לכל אחד. ניגודיות נמוכה מדי (למשל: טקסט חום על רקע אפור) או ניגודיות שכואבת בעין (למשל: טקסט אדום על רקע תכלת) הם אינם נגישים. יש להתחשב בתורת הצבע כשבאים לבנות אתר נגיש.
- לא להסתמך רק על צבע כדי להעביר מידע – לדוגמה, לא לכתוב טקסט באדום בלבד כדי לסמן טעות, אלא להוסיף גם אייקון או טקסט מלווה.
- גודל גופן קריא – לפחות 16-14 פיקסלים לטקסט רץ, כדי שיהיה קריא גם לאנשים עם לקות ראייה קלה.
התוכן ומבנה האתר
- היררכיית טקסטים ברורה ומובנת – החוק מחייב להגדיר חלוקה נכונה לכותרות, עם כותרות ותתי כותרות (H1, H2, H3), כדי לאפשר לקוראי מסך להבין את מבנה העמוד. זה גם נכון מבחינת SEO (Search Engine Optimization) עבור קריאה נכונה של האתר על ידי גוגל. בכל עמוד חייב להיות לפחות ולכל היותר כותרת מסוג H1 אחת בלבד. אחריה תבוא H2 ככותרת משנה, H3 כתת-כותרת משנה, H4 וכן הלאה. חשוב מאוד לשים לב שבהדר ובפוטר של האתר אין כותרות העולות על H4, שכן הן נחשבות חלק ממבנה האתר. אם יש בעמוד כותרת מסוג H1 אבל ההדר המלווה את האתר מכיל גם הוא כותרת מסוג זה – גוגל ייקרא את העמוד כבעל שתי כותרות H1 – ויוריד דרסטית את הדירוג של האתר בגין מבנה שאינו נכון.
- תיאורי Alt לתמונות ואייקונים – תוויות ALT (alternative) הן למעשה טקסט חלופי (אלטרנטיבי) לתמונות. זהו טקסט שמתאר מה מופיע בתמונה, אותו מגדירים בתיאור התמונה ב"מאחורי הקלעים" של האתר. הטקסט הזה מאפשר לאנשים עם לקות ראייה המשתמשים באמצעי עזר לשמוע תיאור קולי של התמונה דרך קורא מסך.
- כפתורים עם טקסט ברור – אלה כפתורים המתארים את הפעולה. לדוגמה, כפתור הבא יחד עם טופס ייקרא "שלח טופס" או אפילו "שליחה" ולא סתם "כאן" או "איזה כיף", כדי שכל משתמש יבין מה יקרה כשלוחצים על הכפתור. מעצבים, מתפתחים ומקדמי אתרים נוטים "ליפול" בקטנות האלה כי באמת יכול להיות שמדובר בסוג של מיקרוקופי מגניב שמעביר את השפה של המותג, אבל לאנשים עם מוגבלויות יש צורך בניסוח יותר קוהרנטי.
- מבנה קישורים ותפריטים נגישים – קישורים מסודרים בצורה הגיונית ותפריטים שניתן לנווט בהם בקלות. אני מוודא שכל הקישורים האתר מובילים למקום הנכון, שהתפריט בראש העמוד מסודר בצורה הגיוני לפי מבנה האתר. לדוגמה, אם יש באתר מבנה של [דף בית > עמוד אודות > עמוד גלריה > עמוד צור קשר], זה צריך להיות הסדר גם בתפריט, ולא בסדר לא הגיוני כמו [אודות > דף בית > צור קשר > גלריה].
- תוויות (Labels) בטפסים – חשוב לשים לכל שדה בטופס תווית שמסבירה מה צריך לכתוב בו, למשל "שם מלא", "מספר טלפון" וכו'. משום שלכל שדה יש שם ברור שמוקרא על ידי קוראי מסך.
- הנחיות שגיאה ברורות בטפסים, עם הסבר כיצד לתקן את השגיאה. למשל אם יש שדה חובה בטופס שאינו מלא, נקבל הודעה בסגנון "שדה זה הוא חובה" ולא משהו כללי ולא ברור כמו "שגיאה, לא ניתן לשלוח את הטופס".
- רספונסיביות מלאה – אתר נגיש חייב להיות מותאם לדסקטופ, מובייל וטאבלט. הרבה בוני אתרים מדלגים על התאמה רספונסיבית של האתר למצב ה"טאבלט" בלי להבין שהוא כולל גם מסכים של מחשבים ניידים קטנים.
דברים שמתקיימים בפועל
- התקנת תוסף נגישות חינמי המאפשר: שינוי צבעים, הגברת ניגודיות, הגדלת והקטנת אלמנטים, ביטול הבהובים, הדגשת קישורים וכותרות, הסתרת תמונות ועוד.
- תמיכה בניווט באמצעות מקלדת – אפשרות לעבור בין אלמנטים באמצעות Tab, Enter וחיצים.
- עמוד הצהרת נגישות מותאם לעסק – צעד שמפחית משמעותית את הסיכוי לתביעה, כי הוא מציג מחויבות ופעולות שבוצעו בפועל. כל אתר בישראל מחויב להציג הצהרת נגישות תקינה משפטית שמופיעה בכל העמודים באתר, ולכן שמים לינק קבוע שמופיע בפוטר (Footer) של האתר. את העמוד הזה אני יוצר אוטומטית, ללא עלות כחלק מהאתר כולו.
זה חלק מהשירות
אני חושב ומיישם את כל עקרונות הנגישות האלו כבר בתהליך העבודה על האתר, ואתם מקבלים את זה כחלק אינטגרלי מהשירות – בלי תוספת תשלום. לצערי, הרבה בוני אתרים לא מייחסים מספיק חשיבות לנושא, ואז כשהלקוח פונה למומחה נגישות, הוא נאלץ לשנות דברים מהותיים שמשפיעים דרסטית על העיצוב כולו. עם הלקוחות שלי אני משתדל תמיד שזה לא יקרה. האתר שלכם יכול וצריך להיות נגיש בצורה גבוהה, מעוצב נכון ובהתאמה להנחיות הנגישות, ומוכן לעמוד ברוב הפרצות בחוק, כך שתהיו שקטים ובטוחים שאתם מוגנים.
הסרת אחריות
הפעולות שאני מבצע במסגרת בניית האתר לא מבטיחות עמידה מלאה בדרישות החוק או בתקנות הנגישות. האחריות המלאה לוודא שהאתר שלכם עומד בכל ההנחיות חלה עליכם כבעלי האתר. במידת הצורך עליכם האחריות להיוועץ במומחה נגישות מוסמך. הצהרת הנגישות שאני מספק באתר היא הגנה ראשונית בלבד. ההצהרה מבוססת על מחולל או תבנית קיימת, ואינה בהכרח מותאמת באופן מלא לכל עסק או שירות.